Archiwum - O kursie języka migowego ...
O kursie języka migowego w Projekcie
powrótŻycie osób niepełnosprawnych jest bardzo często ograniczone z powodu dysfunkcji jaką posiadają. Osoby te, muszą pokonywać codziennie bariery związane z ich dysfunkcjami, trudności dnia codziennego jak i walczyć ze stereotypami. Osoby niepełnosprawne z powodu dysfunkcji narządu słuchu i mowy są w szczególnej sytuacji, ponieważ między nimi a społeczeństwem pojawia się bariera trudna do pokonania, bariera w komunikowaniu się. Problemy ze słuchem i mową niemal całkowicie uniemożliwiają kontaktowanie się z osobami słyszącymi. Taki rodzaj komunikacji jest trudny zarówno dla osób głuchych, niedosłyszących jak i ich bliskich.
W czwartym roku realizacji projektu systemowego pn.: „Mój potencjał – moja szansa na samodzielne życie”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wprowadziliśmy działania na rzecz środowiska osób niesłyszących. Oprócz kursu komputerowego I stopnia dla osób głuchych, czyli z lektorem języka migowego, podjęliśmy jako realizatorzy projektu decyzję o zorganizowaniu kursu języka migowego zarówno dla osób głuchych jak i osób z ich otoczenia.
Na temat postrzegania działań na rzecz osób z dysfunkcją narządu słuchu rozmawiałam z p. Joanną Wojdylak – tłumaczem języka migowego i zarazem wykładowcą kursu języka migowego w projekcie jak i z samymi uczestnikami kursu.
- Pani Joanno, czy warto uczyć się języka migowego?
- Oczywiście, że tak. Dzięki znajomości Polskiego Języka Migowego (PJM) nabywa się umiejętność komunikacji z osobami głuchymi i niedosłyszącymi. Osoba, która nabyła umiejętność posługiwania się PJM może nawiązać nowe znajomości wśród osób głuchych, korzystać z ich wiedzy, doświadczenia. Ponadto struktura PJM wymaga dużej kontroli własnych ruchów, gestów i ich dynamiki, a także prowadzi do wewnętrznego wyciszenia się. Tak więc nie tylko osoby głuche i niedosłyszące mają korzyści z umiejętności posługiwania się PJM, osoby słyszące także mogą dużo zyskać, a warto dodać jeszcze jeden istotny aspekt tej umiejętności – CV - dzięki tej umiejętności można znaleźć np. wymarzoną pracę.
- Jaka jest różnica pomiędzy nauką PJM osoby głuchej a osobą słyszącą?
- Różnica w nauce jest dość duża. Osobie głuchej należy kilka razy objaśnić znaczenie gestu, ma ona problem ze zrozumieniem słowa, co jest zrozumiałe. Z osobą słyszącą zaś jest komunikacja werbalna, która ułatwia tłumaczenie znaków. Poza tym nie ma różnic.
- A co osobie głuchej lub niedosłyszącej może dać umiejętność posługiwania się PJM, przecież osoby głuche migają?
- Polski Język Migowy jak każdy inny język ewaluuje. Dlatego warto, aby także osoby niesłyszące, które migają skorzystały z możliwości nauki PJM, ponieważ stary i nowy język migowy różnią się. Różnica jest zarówno w alfabecie jak i podstawowych znakach.
A co daje osobom głuchym znajomość języka migowego? Otóż pozwala im na przełamywanie swoich barier, lepszą komunikację z innymi osobami głuchymi. Są też bardziej otwarci na otaczające ich środowisko, łatwiej im rozpocząć rozmowę i nawiązać kontakt nawet z osobami słyszącymi. Udział w kursie jak i umiejętność posługiwania się PJM daje osobom głuchym pewność siebie, zwiększa ich poczucie własnej wartości.
- Pani Joanno, jak Pani postrzega naszą grupę Kursantów. Grupa jest zróżnicowana zarówno pod względem wieku, płci, jak i stopnia dysfunkcji narządu słuchu, ponieważ jest osoba niesłysząca od urodzenia, osoba niedosłysząca, jak i osoby słyszące, które w swojej rodzinie mają osoby głuche.
- Muszę przyznać, że grupa się Państwu udała. Uczestnicy kursu są bardzo aktywni, systematyczni i bardzo chętnie uczą się.
- W ramach naszego Projektu Systemowego organizujemy także, zajęcia warsztatowe z doradcą zawodowym i psychologiem, w których uczestniczy tłumacz języka migowego, kurs komputerowy I stopnia również z tłumaczem języka migowego, a po wakacjach planujemy spotkania z przedstawicielami np. ZUS, Urzędu Skarbowego, Służby Zdrowia. Jak Pani ocenia działania realizowane na rzecz środowiska osób głuchych i niedosłyszących.
- Nie spotkałam się z działaniami na tak szeroką skalę na rzecz osób głuchych. Takie działania są czymś nowym, wartym dalszej kontynuacji. Miło, że na rzecz tej właśnie grupy osób zaczyna się coś dziać w samorządach lokalnych, że ktoś dostrzega osoby głuche i stara się aktywizować to środowisko.
- A teraz chciałabym zapytać Kursantów języka migowego, dlaczego dla Państwa jest tak ważna umiejętność posługiwania się PJM?
- Pani Eryka – jestem osobą głuchą i chciałabym pomagać osobom takim jak ja, głuchym. Być może znajdę pracę. Do tej pory znałam stary system języka migowego, a dzięki możliwości udziału w kursie poznaję nowe znaki i nowy PJM. Myślę, że osoby słyszące powinny uczyć się PJM aby pokonać bariery w komunikowaniu się pomiędzy nami, osobami głuchymi a osobami słyszącymi.
- Pani Iwona – jestem osobą słyszącą, ale mam niesłyszącego syna. Poprzez język migowy szukam innej formy kontaktu z synem niż stosowana do tej pory. Uważam także, że umiejętność posługiwania się PJM przyda mi się w poszukiwaniu pracy. Taka umiejętność powinna być atutem na rynku pracy.
- Pani Joanna – jestem osobą niedosłyszącą. Biorę udział w kursie, ponieważ kiedyś uczyłam się tego języka, później przez długi okres czasu przebywałam wśród osób słyszących i ta umiejętność komunikacji zatracała się. Uczę się więc po to, by przypomnieć sobie język migany, oczywiście nowy. Chciałabym pomagać innym osobom w podobnej sytuacji jak ja, a więc głuchym i niedosłyszącym. Chcę umieć udzielić im rady, odpowiednio pokierować, poinformować jak załatwić sprawę w urzędzie. Jest to o tyle istotne, gdyż wiele osób głuchych bez tłumacza języka migowego nie jest w stanie uzyskać pomocy. A ja mogłabym być łącznikiem między osobami głuchymi i słyszącymi.
- Pan Marcin – jestem osobą słyszącą, dla której możliwość udziału w kursie języka migowego jest bardzo istotny z uwagi na mamę, która jest osobą niesłyszącą. Uważam, że osoby głuche i niedosłyszące należy wyciągnąć z domu, z ich otoczenia. Trzeba bardzo ciężko pracować, aby aktywizować środowisko osób głuchych z pozostałą częścią społeczeństwa, trzeba też burzyć bariery w komunikowaniu się i dlatego warto uczyć się PJM.
Dziękuję Państwu za rozmowę – Wioleta Polak
Miło nam poinformować, że kurs Polskiego Języka Migowego zakończył się pozytywnym zdaniem egzaminu, przez wszystkich uczestników kursu. Egzamin odbył się w dniu 30 czerwca 2011r. w Pomorskim Oddziale Polskiego Związku Głuchych.