Archiwum - Równość szans kobiet i ...
Równość szans kobiet i mężczyzn w Projekcie
powrótW dniu 13.10.2011r. dla osób niepełnosprawnych i 20.10.2011r. dla osób usamodzielnianych w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie odbyły się spotkania edukacyjne z równości szans, równego traktowania, zjawiska dyskryminacji z powodu bycia kobietą lub mężczyzną i możliwościom przeciwdziałania temu zjawisku.
Spotkanie edukacyjne zostało zorganizowane w ramach realizowanego przez Powiatowe Centrum Projektu Systemowego pt.: „Mój potencjał – moja szansa na samodzielne życie” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, Poddziałanie 7.1.2 Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez powiatowe centra pomocy rodzinie.
Udział w spotkaniu przybliżył uczestnikom zasady równości płci, np.: równość wobec prawa, płac, w dostępie do zatrudnienia, do kształcenia zawodowego, warunków pracy, awansu, w zabezpieczeniu społecznym, czy zabezpieczeniu zawodowym. Poznano definicję stereotypu i jego funkcje np.: to, że są krzywdzące, ograniczają doświadczenia, usprawiedliwiają zachowania, wzmacniają tożsamość grupową, mogą prowadzić do dyskryminacji. Uczestnicy poznali także cechy stereotypu jak to, że są trwałe, trudne do zmiany, uproszczone, często niezgodne z rzeczywistością, dziedziczone kulturowo.
Podczas zajęć wywiązała się gorąca dyskusja pomiędzy uczestnikami nt. równego traktowania w wynagradzaniu na tym samym stanowisku pracy kobiet i mężczyzn. Czy tylko ze względu na płeć zgadzać się na dyskryminację w wynagradzaniu? Spośród grupy 2 osoby godziły się na takie traktowanie, jednakże pozostałe osoby kategorycznie sprzeciwiły się takiemu traktowaniu.
Jednym z zadań jakie uczestnicy mieli do wykonania to wcielenie się w postać, którą wylosowali. Wśród postaci zaleźli się m.in.: 17 letnia Romka, która nie skończyła szkoły podstawowej, 19 letni syn rolnika z małej wsi położonej w górach; emerytowany robotnik fabryki obuwia; córka ambasadora; samotna matka; niepełnosprawny młody mężczyzna poruszający się na wózku inwalidzkim. Na postawie pytań typu: czy możesz sobie pozwolić na wyjście do kina przynajmniej 1 raz w tygodniu? czy możesz sobie pozwolić na zakup nowego ubrania przynajmniej co 3 miesiące? czy możesz sobie pozwolić na spotkania z przyjaciółmi? czy możesz sobie pozwolić na wyjście do restauracji co najmniej 1 raz w tygodniu; czy możesz wyjechać na wakacje co najmniej 1 raz w roku? można było wczuć się w inną rolę niż tę jaką pełnimy w życiu. Ćwiczenie to miało pokazać także uczestnikom, iż nie na wszystko mamy wpływ. Jest wiele czynników, na które nie mamy wpływu jak np. płeć z jaką się rodzimy, status rodziny w której się urodziliśmy. Jednakże możemy przeciwdziałać stereotypom. Działania powinniśmy zacząć od naszych rodzin, następnie w szkołach, w miejscu naszej pracy i dopiero wtedy w otaczającym nas społeczeństwie, ponieważ kobiety i mężczyźni mają równe prawa.